Carborundum on zinc plate. Printed in black typographic ink on burnt Sienna-tinted Hahnemüle paper
58 x 50,5 cm. Edition of 5
Carborundum on aluminium plate. Printed in Ultramarine blue typographic ink on burnt Sienna-tinted Fabriano paper
179 x 140 cm. Unique print
Carborundum on aluminium plate. Printed in black typographic ink on burnt Sienna-tinted Fabriano paper
164 x 129 cm. Unique print
Carborundum on aluminium plate. Printed in white typographic ink on burnt Sienna-tinted Fabriano paper
179 x 140 cm. Unique print
Carborundum on aluminium plate. Printed in Ultramarine blue typographic ink on burnt Sienna-tinted Fabriano paper
175 x 135 cm. Unique print
Carborundum on aluminium plate. Printed in Ultramarine blue typographic ink on burnt Sienna-tinted Fabriano paper
175 x 135 cm. Unique print
125 x 160 cm
125 x 160 cm
125 x 160cm
Tadrart (fr)
Comme les sables qui se consolident en grès et les grès qui se désagrègent en sable.
Je me souviens de ces grandes masses de granit aux formes monolithiques où les hommes et les femmes d’autrefois ont peint et gravé les parois, construit leurs outils.
Dans ces paysages broyés par l’orogénèse, les basculements et les mouvements tectoniques, secoués par le volcanisme, balayés et nourris par les transgressions et les régressions marines, écrasés par les glaciations, enÿ n sculptés par l’érosion, il y a cette impression de premier matin du monde et la présence des Titans.
Et c’est dans ces murmures de vestiges d’un autre temps, dans cette traversée des temps et des cataclysmes, dans cette biosphère aujourd’hui d’une fragilité extrême où chaque goutte d’eau est une source de vie que ma production récente s’est incarnée.
Tadrart, le titre donc de ma dernière série de gravures grands formats, avec son papier terre de Sienne brûlée et l’apposition sur plaque de métal du carborundum, modulant les formes, sculptant les empreintes, inscrivant la mémoire dans cette autorité de l’impermanence.
Tadrat (en)
Like sands that consolidate into sandstone and sandstones that disintegrate into sand.
I remember those great monolithic masses of granite where the men and women of yesteryear painted and carved the walls and built their tools.
In these landscapes crushed by orogenesis, tilts and tectonic movements, shaken by volcanism, swept and nourished by marine transgressions and regressions, crushed by glaciations and sculpted by erosion, there is this impression of the world's first morning and the presence of Titans.
And it is in these murmurs of vestiges from another time, in this crossing of time and cataclysms, in this biosphere today of extreme fragility where every drop of water is a source of life that my recent work has taken shape.
Tadrart, the title of my latest series of large-format etchings, with its burnt sienna paper and carborundum applied to a metal plate, modulates the forms, sculpting the imprints, inscribing memory in this authority of impermanence.